Min syn på USA

Har inte velat skriva ett sånt här inlägg innan, men nu har jag ändå bott här i 7 månader, så jag vet vad jag pratar om :) (nu kan jag inte uttala mig om hela USA så, mest bara i Iowa där jag bor)

Folket
Är ofta väldigt trevliga, man börjar prata med folk man aldrig trodde att man skulle prata med helt random, som om man tex. står i samma hiss börjar man prata om allt möjligt. Tonåringarna är inte riktigt som i Sverige, de anses inte coolt att "festa" (typ dricka etc), ha sex, röka, ta droger etc. utan då är man bara en "bad person" och ingen som folk vill umgås med.  De flesta tonåringarna är också väldigt snälla och hjälpsamma, men kan tyckas lite falska, att snacka skit om folk är också väldigt populärt. Men alla pratar med alla/känner alla/sitter med alla etc. Vuxna är jättesnälla, hjälpsamma och frågar vääääldigt mycket frågor.

Kläder/Mode/Shopping.
Shopping är en väldigt populär sysselsättning, man åker ofta och shoppar för att leta efter nått speciellt, som typ en klänning, vinterskor etc. (och det tycker jag inte att vi gör lika mkt i Sverige) dock åker man även till "the mall" för att åka skridskor, äta, hänga, spela minigolf etc.
Man klär nästan aldrig upp sig i skolan, det är jeans/mjukisbyxor och "spons"-tröja (typ från skolan, nått college, nåns bilverkstad) När amerikanska ungdomar klär är det "dressy pants" (typ kostymbyxor) beigha byxor, "fin"-jeans och nån topp och högklackade skor.

Skolan
I min skola har vi 8 lektioner per dag. Dagen börjar med "homeroom" där man gör absolut ingenting, typ äter frukost ibland, pratar, lyssnar på announcements etc. Sen har jag Amerikansk historia (freshman class), som vi mest bara tar anteckningar när han pratar och har prov, så kul är de! Sen har jag engelska (sophmore class), vi har jobbat med poesi nu ett tag och har precis gått över till att läsa "animal farm". Sen har jag workstudy som går ut på att jag hjälper till i en dagisclass, men fröken där är jättesnäll och barnen är supergulliga och väluppfostrade. Sen har jag gympa varannan dag och studyhall varannan dag, gympan spelar vi soccer, dodgeboll (typ spökboll) mm. vi hade 8 veckor när vi åkte och bowlade, men de är tyvärr över nu. Sen är det lunch på 24 min, man får kasta i sig maten för att hinna ha något slags socialt liv, sen World geography (soph.) vi jobbar med Europa och jag äger haha, sen har jag bild, Health där jag lär mig CPR, könssjukdomar, blahablaha you know the story, sen study hall vilken är min favvoclass, världens softaste lärare och snällaste människor, vi typ kollar på film, dricker kaffe, käkar godis, riktigt nice.
Iaf, varje lektion är ca 45 min, och de är 3 min mellan varje lektion, sen 24 min lunch, jag går från 8.15 till 15.20 varje dag (förrutom varannan fredag då slutar jag 13.20)

Maten
Är det verkligen bara McDonalds som gäller? Nej! Dom flesta håller på med mycket sport och äter "nyttigt" men de är väldigt mycket snacks, doughnuts, bakelser etc. Skolmaten är sådär, men den varierar inte så mycket, känns som de är samma mat som "går runt" hela tiden. Hemma i min familj äter vi mycket pasta, kyckligen, mac&cheese, pizza. När man går ut och äter finns det väldigt mycket att välja mellan, här där jag bor (Lisbon/Mt Vernon) har vi tre snabbmatskedjor Subway, DairyQueen och Hardee's. Men åker man till Cedar Rapids (ca 20 min) finns det mycker fler alternativ, allt från italienskt, till chinese, till pizza, hamburgare, skaldjur, steakhouses mm. Mina favoriter är nog Pancheros (mexikanskt) och Olive Garden (italienskt).

Sysselsättningar
Nästan alla jag känner håller på med nån sport. För killarna är det football(höst) Basket eller wrestling (vinter) Golf, soccer, eller track (vår) och baseball (sommar) Tjejerna håller på med Cross country, footballcheerleading eller volleyball (höst) Basket, basketcheerleading eller wrestlingcheerleading (vinter) Soccer, track, tennis, golf (vår) och softball (sommar). Personligen kör jag på football- och basketcheerleading, och tennis. Det är sporterna som tar upp den mesta av tiden, man slutar skolan och går direkt till sin sport, man har ofta matcher/turneringar på helgerna. Annat man gör är väl bio, shopping, hänger, åker och äter. Eftersom de flesta har bil så blir det att man kan åka iväg och göra saker.

Det var väl det kan kunde komma på att skriva nu, om nån har frågor så är det bara att kommentera.

Puss och kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0