God Jul

Midvinternattens köld är hård,
stjärnorna gnistra och glimma.
Alla sova i enslig gård
djupt under midnattstimma.
Månen vandrar sin tysta ban,
snön lyser vit på fur och gran,
snön lyser vit på taken.
Endast tomten är vaken...




I skrivande stund sitter jag i "mitt" rum, i "mitt" hus, hemma(?) I Iowa, Usa.
Visste jag om det här för ett år sen?
Det var ju det här jag ville göra?
Min högsta dröm.
Visste jag då att de här var det svåraste jag någonsin skulle göra?
Att det här var den värsta sorgen, saknaden, längtan jag någonsin upplevt.
Imorgon,
eller idag,
Jag är så dålig på det här med tidskillnader,
Det är Julafton.
Så fort jag tänker julafton börjar tårarna rinna,
det går liksom inte att hålla tillbaka.
Om jag skulle fått frågan "vad är det bästa med julen?" för ett år sedan,
skulle jag nog troligtvis ha svarat "presenterna, maten, kalle anka!"
När jag sitter här i ett helt främmande land, på andra sidan jorden,
vad är det jag saknar mest då?
Julmaten? Köttbullarna, potatisen, prinskorven, janssons frestelse, bröd, skinka, sill
Presenterna? Kläder, Smink, Pengar, Ipod, Ipad, Laptops
Just nu, precis just nu.
Skulle jag ge upp allt det där, bara för att få träffa min familj
Mamma, Pappa, Farmor, Farfar,
Det är liksom det julen handlar om egentligen
Alla presenter, mat, julmusik, pyssel, dekorationer, julkort
är liksom ingenting värt om man inte har nån att dela det med.
Så skulle jag få välja nu, skulle jag ge upp allt för att få dela det här med min familj.

Missförstå mig rätt nu,
Jag är oehört tacksam för den här chansen jag har fått, det är inte alla som får åka till ett annat land och studera.
Jag bara saknar min familj oerhört mycket just nu.

God Jul På Er Alla Där Hemma.
Ta vara på den här julen och var rädda om varandra.

Många kramar
Emma


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0